Acceptatietesten en livegang van zorgaanbieders
Op dit moment vinden er veel gecontroleerde livegangen plaats voor eerstelijnszorgaanbieders. Deze gecontroleerde livegangen zijn essentieel om Mitz zorgvuldig en gecontroleerd in gebruik te nemen. We hebben inmiddels 17 zorgaanbieders, afkomstig van verschillende leveranciers, succesvol live zien gaan. Deze zorgaanbieders maken nu dagelijks gebruik van de toestemminskeuzes in Mitz om medische gegevens uit te wisselen. En meer dan 3,3 miljoen burgers kunnen daardoor al een aangesloten zorgaanbieder zien in MijnMitz.nl. Samen met de leveranciers wordt hard gewerkt aan het oplossen van problemen en het opstellen van een gedetailleerde planning, met als doel dat een deel van de eerstelijnszorgaanbieders Mitz nog voor het einde van 2024 in gebruik kan nemen.
Eerste huisartsenpost live
Een belangrijke mijlpaal was de livegang in augustus van de eerste huisartsenpost. Deze huisartsenpost heeft de raadplegersknop in gebruik en kan daarmee op verzoek van de patiënt een toestemming vastleggen, waarmee hij direct toegang krijgt tot zijn relevante medische gegevens. Dit maakt het mogelijk om sneller en nauwkeuriger zorg te verlenen. De introductie van Mitz bij deze huisartsenpost is een belangrijke stap in de verdere uitrol naar andere huisartsenposten. We monitoren het gebruik nauwlettend en gebruiken die kennis om de implementatie in andere regio’s verder te verbeteren.
Ook diagnostische centra sluiten aan
We hebben dit jaar inmiddels twee diagnostische centra, succesvol aangesloten op Mitz. Deze twee centra bieden hun diagnostische zorg aan vele miljoenen Nederlanders. Zij spelen een cruciale rol in de medische diagnostiek en profiteren nu van informatie-uitwisseling op basis van de toestemmingskeuzes in Mitz. Meer diagnostische centra staan klaar om over te gaan naar Mitz. De aansluiting onderstreept ons streven om Mitz breed inzetbaar te maken in de zorgsector.
Vergoedingsregeling voor de apotheken
Apothekers spelen een essentiële rol in het informeren van patiënten en het vastleggen van hun toestemmingskeuzes binnen Mitz. Om hen hierin te ondersteunen, heeft Zorgverzekeraars Nederland (ZN) financiële middelen vrijgemaakt voor een vergoedingsregeling. Deze regeling is bedoeld om apotheken te compenseren voor hun inspanningen bij de introductie van Mitz, want apothekers gaan patiënten helpen om toestemmingskeuzes vast te leggen. Hiervoor biedt Mitz een de SamenNaarMijnMitz-knop, waarmee de apotheker de patiënt kan helpen een toestemmingskeuze te maken. Samen met de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) werken we momenteel aan de uitwerking van deze regeling. Zodra deze is afgerond, wordt de regeling ingevoerd.
Kwaliteit boven de snelheid
Hoewel de landelijke uitrol minder snel verloopt dan de ambitie, blijft zorgvuldigheid onze hoogste prioriteit. De implementatie van Mitz is een complexe operatie, waarbij alle ketenpartijen aanpassingen moeten doorvoeren in hun applicaties. Dit vraagt om grondig testen om ervoor te zorgen dat de uitwisselingsketen niet wordt verstoord. Tijdens de gecontroleerde livegangen hebben we regelmatig bevindingen geïdentificeerd, die extra tijd en soms nieuwe software-releases vereisen. In dit proces gaat kwaliteit en zorgvuldigheid boven snelheid.
Vooruitzichten voor de toekomst
Wij zijn tevreden en optimistisch over de voortgang en het perspectief. De vele randvoorwaarden voor de landelijke uitrol zijn zo goed als ingevuld. En dankzij de zorgvuldige aanpak zijn we nu goed voorbereid op een grotere uitrol in de komende periode. We verwachten dat tegen de eerste helft van 2025 ongeveer 75% van de eerstelijnszorgaanbieders Mitz in gebruik heeft. Ons doel is om tegen het einde van 2025 een dekking van 90% te bereiken. Deze bredere uitrol zal niet alleen de kwaliteit van zorg verbeteren, maar ook de efficiëntie en veiligheid in de hele zorgsector versterken.