Bas van der Hoorn ondertekende donderdag 31 oktober het Mitz-convenant namens de Nederlandse ggz, Koos Veefkind namens VZVZ (Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie) Servicecentrum en Martijn Mallie namens Mitz. De overeenkomst bekrachtigt hun samenwerking voor de implementatie van Mitz.
“Wij staan achter het inregelen van één landelijke toestemmingsvoorziening, in plaats van dat dit voor elke aanbieder en elke applicatie afzonderlijk moet gebeuren”, benadrukte Van der Hoorn, directeur en CMIO Parnassia Groep en bestuurder bij De Nederlandse ggz, tijdens de ondertekening. “Dit komt de kwaliteit van zorg ten goede en past bij gericht behandelen.”
Van der Hoorn is blij dat zijn koepelorganisatie de aftrap geeft voor de samenwerking die het Mitz-convenant beoogt. “Vroeger werd nog wel eens geroepen dat de ggz achterliep met digitale gegevensuitwisseling. Er was toen ook wel sprake van een verbrokkeld landschap. Maar dat is al lang niet meer zo. Elke instelling doet volop mee met landelijke initiatieven om data gestandaardiseerd en gestructureerd uit te wisselen. We zijn er nog niet, maar het inregelen van Mitz is een stap in de goede richting.”
Samen Mitz doorontwikkelen
“Met het convenant bekrachtigen we de samenwerking tussen de partijen op de strategische doorontwikkeling van Mitz ”, voegt Mallie toe, als projectleider vanuit VZVZ bij de ontwikkeling van Mitz betrokken. “We hebben de afgelopen tijd intensief samengewerkt met alle betrokken koepels. Deze overeenkomst onderstreept onze gezamenlijke inzet voor de implementatie van Mitz en moedigt zorgverleners aan om zich aan te sluiten. Zo zijn de koepels direct betrokken bij de verdere ontwikkeling van Mitz en bouwen we samen aan een toekomstbestendige zorgomgeving.”
Mitz is zelf slechts een technische tool, maar wel een hele belangrijke, onderstreept Van der Hoorn. “Deze uitrol voldoet echt aan de behoefte van cliënten en hulpverleners. Wij voelen dat we nu, samen met de andere koepels, invloed kunnen uitoefenen op wat voor soort gegevens er uitgewisseld kunnen worden, in het belang van de client. Het is heel belangrijk dat de hulpverleners hierin ook meegenomen worden, zodat zij het belang begrijpen om de noodzaak van toepassing in de spreekkamer met de client te bespreken.”
Via De Nederlandse ggz worden alle ggz-instellingen de komende tijd goed geïnformeerd en gestimuleerd om zo snel mogelijk Mitz in te regelen, vervolgt Van der Hoorn. Ook gaat de koepel bij alle software-aanbieders benadrukken dat Mitz de toekomst is. “Zeker bij het ontwikkelen van nieuwe applicaties moet het inbouwen van de Mitz-koppeling volkomen logisch zijn. Daar is ook subsidie beschikbaar voor.”
Doelstelling Mitz
De belangrijkste doelstelling van online toestemmingsvoorziening Mitz is om alle Nederlanders eenvoudig en laagdrempelig de regie te geven over het delen van hun noodzakelijke medische gegevens. . Zorgverleners kunnen dan in Mitz checken of er toestemming is voor het uitwisselen hiervan. In de ggz gaat het onder meer over het eenvoudiger delen van gegevens in het kader van elektronisch voorschrijven van medicatie. Toestemming is hier een hele belangrijke randvoorwaarde voor.
Met Mitz kunnen burgers zelf, zonder tussenkomst van zorgaanbieders, hun toestemmingskeuzes onafhankelijk van tijd en plaats vastleggen en beheren. Dit vervangt de lokaal, bij zorgaanbieders vastgelegde toestemmingen, biedt patiënten inzicht in hun toestemmingskeuzes en geeft meer transparantie en overzicht. Voor zorgaanbieders is naast de vermindering van de administratieve belasting ook het toegankelijk maken van gegevensuitwisseling voor de gehele zorg belangrijk.
De komende tijd zullen meer koepelorganisaties hun handtekening onder het Mitz-convenant zetten. Ook zij zullen zich samen met VZVZ inzetten voor een effectieve implementatie van Mitz in hun sector.