Samen-naar-MijnMitz: speciaal voor apotheken

Afbeelding
Foto apotheek
Via MijnMitz kunnen burgers online inloggen met DigiD om hun toestemmingskeuzes voor het uitwisselen van gegevens over hun gezondheid vast te leggen. Maar niet iedere patiënt kan dit zelfstandig, bijvoorbeeld omdat iemand niet digitaal vaardig genoeg is. De oplossing? De Samen-naar-MijnMitz-functionaliteit. Met deze functionaliteit kunnen apotheekmedewerkers patiënten ondersteunen bij het registreren van de toestemmingskeuze. Hoe dat precies zit, lees je in deze blog.

Wat kun je met de Samen-naar-MijnMitz-functionaliteit?

Met behulp van de Samen-naar-MijnMitz-functionaliteit kunnen apotheekmedewerkers patiënten begeleiden bij het vastleggen van hun toestemmingskeuzes. Patiënten hoeven dan niet zelf in MijnMitz in te loggen met DigiD. De functionaliteit wordt ingebouwd in de software van de meeste apotheek informatiesystemen (AIS). Ben je als apotheekmedewerker ingelogd in de AIS-software met je UZI-pas, dan kun je vanuit het patiëntendossier doorklikken naar Mitz (via een single sign-on). Het BSN-nummer van de patiënt wordt automatisch meegenomen. Hierdoor kun je makkelijk en snel de toestemmingskeuzes samen met de patiënt vastleggen.

Toestemming registreren samen met de patiënten nu voor de hele zorgsector

Er zijn drie manieren om de toestemmingskeuze van de patiënt vast te leggen. Allereerst kun je, samen met de patiënt, in één keer toestemming geven of afwijzen voor de gehele zorgsector. Wil de patiënt voor specifieke zorgaanbieders een andere keuze maken? Dan kun je als apotheekmedewerker samen met de patiënt alle toestemmingsopties doorlopen. Met de "Samen-naar-Mijn" functionaliteit krijg je namelijk precies dezelfde informatie en schermen te zien als wanneer de patiënt zelf inlogt in MijnMitz. Hierdoor kunnen apotheekmedewerkers niet alleen de toestemmingskeuze voor de apotheek vastleggen, maar ook voor ziekenhuizen, huisartsen en andere zorginstellingen. Staat een patiënt aan de balie en zijn de gegevens niet zichtbaar omdat er nog geen toestemming is geregistreerd? Door samen met de patiënt de toestemmingskeuze vast te leggen in MijnMitz, zijn de gegevens bij een Ja-keuze direct beschikbaar.

Ook als een patiënt weinig of geen zorg ontvangt, is het vastleggen van toestemmingskeuzes noodzakelijk. Bijvoorbeeld voor het geval de patiënt onverwachts in een ambulance of in het ziekenhuis terechtkomt. Het ontbreken van de toestemmingskeuze vormt dan geen belemmering meer bij het opvragen van (medicatie)gegevens van de patiënt.

De Samen-naar-MijnMitz-functionaliteit maakt toestemmingskeuzes vastleggen eenvoudig en laagdrempelig, voor iedereen.

De apotheek: laagdrempelig en vertrouwd voor hulp

De apotheek is een laagdrempelige plek waar patiënten zonder afspraak binnen kunnen stappen. Hierdoor zien apotheken dagelijks veel mensen, waaronder kwetsbare patiënten. Voor hen is de apotheek een vertrouwde omgeving om hulp te vragen en te ontvangen. Apotheken voelen een sterke verantwoordelijkheid om de medicatieveiligheid te vergroten en de zorg te verbeteren. Dit blijkt ook uit het hoge toestemmingspercentage van 80 tot 90% dat apotheken hebben weten te realiseren.

Hulp bij het vastleggen van toestemmingskeuzes

Hoe weet een patiënt dat ze voor begeleiding bij het vastleggen van toestemmingskeuzes bij de apotheek terecht kunnen? Apotheken informeren hierover hun patiënten. Ook andere zorgaanbieders, zoals de huisarts, kunnen patiënten wijzen op de mogelijkheid om hulp te vragen bij de apotheek. Het maken van duidelijke afspraken met collega-zorgaanbieders zorgt dat patiënten goed worden doorverwezen. Daarnaast zijn andere zorgaanbieders geïnformeerd over deze mogelijkheid en zelfs bibliotheken dragen bij: zij ondersteunen burgers bij het gebruik van DigiD.

Voor apotheekmedewerkers: handige tools en handleidingen

Voor apotheekmedewerkers is een uitgebreid kennisdocument over Mitz en het vastleggen van toestemmingskeuzes beschikbaar. Daarnaast bieden AIS-leveranciers een gebruikershandleiding met uitleg over de functionaliteit in het systeem. Ook is er een gesprekskaart ontwikkeld voor achter de balie. Hierop staat het proces stap voor stap uitgelegd: het informeren van de  patiënt , vragen naar de toestemmingskeuze, doorverwijzen naar Mitz, tot controleren of de patiënt zelfstandig kan inloggen. Deze gesprekskaart biedt houvast, stroomlijnt het proces en helpt inschatten welke patiënten extra ondersteuning nodig hebben.

Meer informatie en contact

Wil je meer weten over Mitz? 
Bekijk dan onze andere blogs. 

Heb je als patiënt vragen? 
Neem dan contact op met de informatielijn van MijnMitz. We zijn bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur via telefoonnummer 088 506 08 00 of mail naar info@mijnmitz.nl.

Ben je zorgaanbieder en wil je graag meer informatie? 
Kijk dan op Mitz-toestemming.nl of neem contact op met de Mitz-servicelijn, bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur via telefoonnummer 070 317 34 55 of mail naar info@mitz-toestemming.nl.

Terug naar overzicht