Toestemmingsknop
In Mitz kunnen patiënten zelf een toestemmingskeuze registreren. Een zorgaanbieder die de patiënt wil behandelen en bepaalde gegevens wil inzien, kan op verzoek van de patiënt ook toestemmingen vastleggen.
Het registreren van toestemmingskeuzes in Mitz op verzoek van of samen met de patiënt kan noodzakelijk zijn wanneer de patiënt niet digitaal vaardig is of wanneer er sprake is van een spoedsituatie.
Wanneer de patiënt binnenkomt op de Huisartsenpost of Spoedeisende hulp en nog geen toestemming aan de dossierhouder (bijvoorbeeld de huisarts) heeft gegeven en ook geen toestemming heeft geregistreerd in MijnMitz kunt u als zorgmedewerker in dit geval alsnog een toestemming vastleggen.
Toestemmingsknop
Samen naar Mijn Mitz
De dossierhoudersknop
De raadplegersknop
Notificatie en meldingen
Voor alle drie de functies geldt dat de dossierhouder een notificatie ontvang over de nieuwe toestemmingskeuzes. Daarnaast ontvangt de patiënt een melding in MijnMitz.
Waarborgen en voorwaarden
Voor het vastleggen van de toestemmingen geldt het volgende, De zorgverlener moet in opdracht en in aanwezigheid van de patiënt de toestemmingskeuze registreren, wijzigen en of verwijderen. De zorgverlener die de toestemming vastlegt, is in het bezit van een UZI-pas of werkt onder mandaat van een zorgverlener met een UZI-pas binnen de organisatie. De patiënt is geïdentificeerd (BSN-verificatie en WID-controle of vergewissen). De zorgverlener heeft een actieve behandelrelatie met de patiënt. De zorgverlener is verplicht om bij de toestemmingsvraag de informatie te geven die is vastgesteld door Mitz. De toestemmingen gelden altijd alleen maar voor de gegevens die op dat moment nodig zijn voor de behandeling, conform de beroepsrichtlijn.
Jonger dan 16 jaar via toestemmingsknop
Dit is alleen mogelijk indien de ouder of voogd aanwezig is en dit mondeling bevestigd aan de zorgverlener.